Tiedote 4.9.2019

Sanoma Media Finland panostaa nopeasti digitalisoituvaan journalistiseen mediaan tiivistämällä yhteistyötä ja yhdistämällä yksiköitä. Perustettavassa Uutis- ja featuremedia -yksikössä toimivat jatkossa uutismediat Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat sekä kahdeksan aikakausbrändiä, joiden sisällöillä on omat selkeät yleisönsä digitaalisessa mediassa. Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat jatkavat itsenäisinä brändeinä, ja niiden toimituksia johtavat jatkossakin niiden vastaavat päätoimittajat.

Uuden yksikön liiketoimintajohtajaksi on nimitetty Petteri Putkiranta, joka vastaa yksikön toiminnasta ja tuloksesta kokonaisuutena. Putkiranta on Sanoma Media Finlandin johtoryhmän jäsen.

Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat ovat onnistuneet erinomaisesti digitaalisten tuotteidensa kehittämisessä: HS:n tilaajamäärät ovat kasvussa jo kolmatta vuotta peräkkäin, ja kaksi kolmasosaa sen tilaajista maksaa digitaalisesta sisällöstä. Ilta-Sanomat on tavoittavuudeltaan Suomen suurin uutismedia, ja kovenevassa kilpailussa se tekee jatkuvasti uusia kävijäennätyksiä. Samaan aikaan ajattoman, elämyksellisen ja palvelevan featuresisällön, esimerkiksi tiede- ja hyvinvointijuttujen kysyntä on kasvanut vauhdilla digitaalisissa kanavissa. Tiiviimmän yhteistyön tavoitteena on tarjota lukijoille kiinnostavampia, palvelevampia mediatuotteita.

”Kotimaisella laadukkaalla medialla on tärkeä rooli yhteiskunnassa, se pitää yllä demokratiaa ja tarjoaa näkökulmia sekä yhteisiä puheenaiheita. Meidän on entistä määrätietoisemmin rakennettava edellytyksiä sille, että voimme tuottaa kiinnostavaa sisältöä ja myydä sekä markkinoida sitä tehokkaasti digitaalisessa toimintaympäristössä. Tuomme nyt tämän alueen huippuosaajat työskentelemään entistä tiiviimmin yhdessä”, kuvaa Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta.

Uuteen yksikköön siirtyvät aikakausbrändit säilyvät entisellään, ja lehdet jatkavat ilmestymistä kuten aiemminkin. llta-Sanomat ja Me Naiset yhdistävät voimansa – päivänpolttavat puheenaiheet, kiinnostavat henkilöt ja viihde ovat molempien ydinosaamista ja lukijoille kiinnostavaa sisältöä erityisesti digitaalisessa mediassa. Lisäksi naiset ovat mainostajille kaupallisesti kiinnostava kohderyhmä, ja laadukkaan, entistä laajemman sisällön kautta mainostajat voivat tavoittaa heidät jatkossa entistä tehokkaammin.

Tiede-lehti on jo pitkään toiminut osana Helsingin Sanomien toimitusta ja saavuttanut hienoja tuloksia niin printissä kuin digissä. Nyt Tieteen ja Tiede Luonnon kanssa samalla mallilla alkavat toimia myös Glorian Ruoka&Viini, Soppa365, Sport, Vauva ja Meidän Perhe. Hyvinvointi, tiede, ruoka ja perhe ovat Helsingin Sanomien digitilaajia kiinnostavia aihepiirejä, tavoitteena on vahvistaa palvelua näillä alueilla ja tavoittaa yhä uusia yleisöjä.

Yksiköiden aiemmin erilliset kaupalliset ja kehitystoiminnot yhdistetään, ja kaikki osaajat, osaamiset ja hankkeet hyödynnetään koko yksikön hyväksi. Muutos vahvistaa digitaalista ja kaupallista kehitystä, selkeyttää rooleja sekä auttaa kehittämään toimintaa ketterästi ja pitkäjänteisesti.

Sanoman muut aikakausbrändit, joiden liiketoiminta perustuu painettuun mediaaan, jatkavat Sanoma Lifestyle -yksikössä. Tässä ryhmässä on joukko Suomen suurimpia aikakauslehtiä ja kategorioidensa ykkösbrändejä, esimerkiksi ET ja Kodin Kuvalehti. Entistä vahvemmalla fokuksella painettuun lehteen, brändiin ja tuotteeseen tavoitteena on varmistaa niiden hyvä liiketoiminta myös tulevaisuudessa. Yksikön vetäjänä toimii Iiro Kulvik.

”Sanoma Media Finlandissa on tehty viime vuosina erinomaista työtä kasvun ja kestävän kannattavuuden rakentamisessa sekä liiketoiminnan jatkuvassa uudistamisessa. Tämä uudistus on osa strategiamme pitkäjänteistä ja tehokasta toteuttamista”, Pia Kalsta jatkaa.