Tiedote, julkaisuvapaa 1.3.2019

Helsingin Sanomien painetun lehden lukijamäärä laski maltillisesti (-1,2 %) ja näköislehden kasvutrendi jatkui (+1,4 %), joten Helsingin Sanomien kokonaislukijamäärä säilyi käytännössä ennallaan. Näköislehden suosio kasvoi eniten 18−24-vuotiaiden lukijoiden keskuudessa, jossa kasvuprosentti oli 30. Kuukausiliitteen kokonaislukijamäärä kasvoi 1,3 prosenttia ja HS Viikon lukijamäärä huikeat 57,5 prosenttia.

”HS:n tilausten määrässä on toinen peräkkäinen kasvuvuosi. Alle 40-vuotiaiden ryhmässä digitaaliset tilaukset kasvoivat 38 prosenttia. Tilausmäärän kasvu ja tuoreet Kansallisen Mediatutkimuksen tulokset osoittavat, että laatujournalismilla on kysyntää myös nuorten lukijoiden parissa”, Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sanoo.

Ilta-Sanomat jatkaa kokonaislukijamäärältään 37 prosenttia pääkilpailijaansa Iltalehteä suurempana ja kokonaistavoittavuudeltaan Suomen suurimpana uutismediana.

”Digitaalisena uutismediana Ilta-Sanomat on ehdoton ykkönen”, Ilta-Sanomien kustantaja ja vastaava päätoimittaja Tapio Sadeoja toteaa.

Terveys- ja hyvinvointilehdet kiinnostavat lukijoita. ET Terveys (+30,4 %) ja Hyvä Terveys (+7,3 %) kasvattivat lukijamääriään. Samaten Kodin Kuvalehti sai 5,6 prosenttia enemmän lukijoita kuin edellisessä mittauksessa. Myös Suuri Käsityö -lehden (+1,4 %) ja Glorian Ruoka & Viini -lehden (+0,8 %) lukijamäärät kasvoivat.

”Aikakausmedioiden tarjoama sisältö rikastuttaa suomalaisten elämää tarjoamalla elämyksiä, auttamalla arjessa ja inspiroimalla juhlassa. Tällä hetkellä kiinnostavat erityisesti terveyteen, kotoiluun, käsitöihin ja ruokaan liittyvät aiheet”, Sanoma Lifestylen johtaja Johanna Lahti toteaa.