Suomalaisten koululaisten toiveammattien kärjessä ovat vuonna 2016 perinteistä työtä edustavat opettaja, eläinlääkäri ja poliisi. Myös uudemmat ammatit ja luovuus näkyivät tuoreen, 1.–6.-luokkalaisten ikäluokkia edustavan tutkimuksen tuloksissa. Tutkimuksessa selvitettiin minkälaisia ominaisuuksia lapset odottavat ammateissa tarvitsevansa ja mikä työssä on tärkeintä. Tytöillä korostuu huolenpidon tärkeys ja pojilla rahan ansaitseminen. Kaikkien lasten mielestä tärkeintä työssä on hauskuus.

“Koska Aku Ankka on elämänsä aikana kokeillut satoja toinen toistaan kummallisempia ammatteja, Aku Ankan toimitus halusi selvittää suomalaisten lasten suosikkiammatit. Viidestä suosituimmasta ammatista päätettiin piirrättää omat sarjakuvat, ja varauduimmekin toinen toistaan kummallisempiin, moderneihin ammatteihin. Mikä yllätys meitä odottikaan”, Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä kertoo.

Lasten suosikkiammattien kärkeen nousivat opettaja, eläinlääkäri ja poliisi. Seuraaville sijoille pääsivät lääkäri ja palomies. Pojilla toiveammateissa korostuivat poliisi ja palomies, tytöillä puolestaan opettaja, eläinlääkäri ja lääkäri. Opettajan ammatissa parasta on lasten mukaan se, että pääsee opettamaan uusia asioita sekä määräämään. Eläinläärin työssä kiinnostaa eläinten auttaminen ja parantaminen, ja poliisin työssä parasta on rosvojen jahtaaminen ja kiinni saaminen sekä muiden auttaminen.

Useita mainintoja saivat myös parturi-kampaaja, pelien kehittäjä, lentäjä, näyttelijä, ammattiurheilija, laulaja, eläintenhoitaja, hevosen kouluttaja, kokki, sairaanhoitaja, arkkitehti, insinööri ja muotisuunnittelija. Erikoisimpiin haaveisiin lukeutuivat muun muassa lääkkeitä keksivä professori, legoinsinööri, antikvariaatin pitäjä sekä delfiinin kouluttaja.

Kopla Helsinki Oy:n Norstatin paneelissa toteuttamaan tutkimukseen vastasi yli 400 1.–6.-luokkalaista*.

Toiveammateissa tarvitaan rohkeutta, kärsivällisyyttä ja yhteistyökykyä – ja tärkeintä on hauskuus

Noin kolmannes kyselyyn vastanneista lapsista uskoo tarvitsevansa unelmatyössään rohkeutta, kärsivällisyyttä  ja taitoa olla tekemisissä muiden kanssa. Iän karttuessa kasvaa ymmärrys yhteistyön merkityksestä: erityisesti 4.–6.-luokkalaiset kokevat tarvitsevansa unelmatyössään taitoa olla tekemisissä muiden kanssa. Pojat uskovat korostuneesti tarvitsevansa rohkeutta, tytöt puolestaan ystävällisyyttä. Pojat arvelevat tarvitsevansa toiveammatissaan matematiikkaa selvästi tyttöjä useammin.

Kaikille lapsille tärkeintä toiveammatissa on se, että työ on hauskaa. Tyttöjen vastauksissa korostuu huolenpidon tärkeys, pojilla puolestaan raha: tytöistä yli puolelle tärkeintä on muiden ihmisten ja eläinten auttaminen. Pojista lähes puolelle tärkeintä on se, että saa paljon rahaa.

Kenellä sitten on lasten mielestä Ankkalinnan kiinnostavin työ? Voiton vei Pelle Peloton ja täpärästi toisella sijalla oli Roope Ankka. Pellen työssä kiinnostaa kekseliäisyys ja Roopen pestissä onnistuminen ja rahan teko. Kolmossijalle pääsi Aku Ankka – hänellä kun on ollut niin monta eri ammattia ja sangen vaihteleva työnkuva.

Suomalaislasten viidestä suosituimmasta toiveammatista on koostettu Kari Korhosen ja muiden Ankka-taiteilijoiden avustuksella oma Aku Ankan teemanumero, joka ilmestyy tänään 2.11.2016.

*Kvantitatiivinen osio suoritettiin lomakekyselynä Koplan erikoistuneen kumppanin kautta. Lomakkeella kartoitettiin lasten vastaukset vanhempien tuella: vanhempi haastatteli lastaan ja merkitsi vastaukset lomakkeeseen. N=408, tyttö 50 % ja poika 50 %.

Lisätiedot:

Aki Hyyppä, päätoimittaja, Aku Ankka -lehti, p. 040 739 4978, aki.hyyppa@sanoma.com